De Tandem
  • Home
  • Onze school
    • De Tandem
    • Onze visie
    • Groepsindeling
      • Groepsindeling 2024/2025
      • Ons team
    • Ons onderwijs
      • Nascholing team
      • Schoolondersteuningsprofiel 2024-2025
      • Vreedzame school
    • Kwaliteitsbeleid
    • Bestuursgids, inspectie, schoolgids
      • Bestuursgids
      • Schoolinspectie
      • Schoolgids
    • Samenwerkingsverband Hoeksche Waard
    • Belangrijke adressen en telefoonnummers
    • Ouderbetrokkenheid
  • Info
    • Schooltijden
      • Gymnastiekrooster groep 3-8
      • Continurooster op De Tandem
    • Vakanties 2024/2025
    • Peuterspeelzaal De Tandem
    • Opvang: BSO
    • Ziekte leerling
    • Verlof en verzuim
    • Parro
    • Ouder OntMoetingsAvond
    • Onze afspraken
    • Veelgestelde vragen
  • Agenda
  • Nieuws
    • Actueel
    • Nieuwsbrief archief
  • Contact
    • Uw kind aanmelden op De Tandem
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu

Vreedzame school

U bevindt zich hier: Home1 / Vreedzame school

De Vreedzame School

Wat is de Vreedzame School?

De Vreedzame School is een programma voor ‘sociale competentie en democratisch burgerschap’: in de lessen van De Vreedzame School (gegeven vanaf de kleuterklassen) worden de klas en de school beschouwd als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn.

De kinderen leren open staan voor de verschillen van mensen onderling en hoe je deze kunt overbruggen. Ook ontdekken ze hoe je conflicten vreedzaam kunt oplossen, zoals met behulp van mediatoren. Verder leren ze een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en de gemeenschap.

Binnen de lessen komen belangrijke thema’s aan bod die daarbij passen: sociale veiligheid, omgaan met (ongewenst) gedrag, ouderbetrokkenheid en de democratische Groepsvergadering. Onder dat laatste verstaan we dat leerlingen over bepaalde zaken inspraak hebben. Kinderen ervaren dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze ‘er toe doen’.

Bewezen effect op conflicten en pestgedrag

Uit onderzoek blijkt dat De Vreedzame School een positieve invloed heeft op hoe kinderen zich op school voelen en gedragen. Wanneer scholen al langer dan drie jaar met dit programma werken, neemt het aantal conflicten significant af. ‘Leerlingen gedragen zich rustiger en verantwoordelijker, gaan respectvoller met elkaar om, houden zich beter aan afspraken, hebben minder conflicten, verwoorden zaken beter en laten zich beter aanspreken door leerkrachten van jongere groepen.’  

Uitgangspunten van De Vreedzame School           

  • Het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie
  • Het creëren van een positieve sociale en morele norm
  • Het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin

De school als leefgemeenschap

DVS beschouwt de klas en de school bovendien als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Kinderen ervaren dat het uitmaakt dat ze er zijn, en dat ze ‘er toe doen’.

Belangrijke speerpunten van De Vreedzame School

Schoolcultuur

  • grotere verantwoordelijkheid van kinderen
  • meer betrokkenheid bij elkaar
  • blijvend werken aan een veilige sfeer

Kinderen

  • sociale en emotionele vaardigheden vergroten
  • vaardigheid in conflicthantering aanleren en trainen (=mediatie)

Leerkrachten

Bewust bouwen aan een veilig groepsklimaat door:

  • onderzoeken eigen houding en vaardigheden;
  • openheid, bereidheid tot gelijkwaardige interactie;
  • instructie en klassenmanagement onderling op elkaar afstemmen

Ouders

  • betrekken bij de schoolcultuur

Veiligheidsmeter 

  • brengt de veiligheidsbeleving van leerlingen in kaart
  • indien nodig volgen acties hierop ter bevordering van een grotere veiligheidsbeleving

De lesblokken van De Vreedzame School

Via onderstaand overzicht krijgt u een beeld van de lessen die we op school geven en hoe dit er in de praktijk uitziet voor de verschillende groepen.

  • Blok 2: We lossen conflicten zelf op
  • Blok 3: We hebben oor voor elkaar
  • Blok 4: We hebben hart voor elkaar
  • Blok 5: We dragen allemaal een steentje bij
  • Blok 6: We zijn allemaal anders

Mediatie

Op onze school wordt doorleerlingen uit de groepen 7 en 8 tijdens de pauze gemedieerd. We streven o.a. naar het vergroten van de verantwoordelijkheid van kinderen voor de groep en de school. Mediatie is het meest tastbare resultaat hiervan.

Wat is mediatie?

Bij mediatie bemiddelen kinderen uit de groepen 7 en 8 bij conflicten. Binnen De Vreedzame School worden kinderen hiervoor opgeleid. Deze kinderen hebben een training gevolgd.

Hoe ziet de mediatie er op De Tandem uit?

Iedere dag lopen er twee mediatoren op het schoolplein. Zij letten op of ze ergens kunnen helpen bij een ruzie of een conflict. Hun foto’s hangen op het prikbord in de crea, zodat ze voor iedereen kenbaar zijn. De mediaties vinden plaats op een vaste plaats bij het bord van De Vreedzame School. De mediatoren werken met een stappenplan.

Search Search

Recente berichten

  • Pannenkoekendag in de Open Waard
  • Groep 8 nodigt de opa’s en oma’s uit
  • Kleuters maken Mondriaans en Picasso’s
  • Nieuwjaarswens
  • Opbrengst Goede Doelendag en flessenactie

Bekijk ook

Vakanties
Verlof aanvragen
Contactgegevens
Actueel
Nieuwsbrief

Contact

OBS De Tandem
Weegpad 13
3262 CL Oud-Beijerland
0186-618314
J.swank@dehoekscheschool.nl

De Hoeksche School

Nieuws

Bekijk hier het laatste nieuws

© Copyright - OBS De Tandem | Design - Creative Soul Solutions | Fotografie - Arno Hoogwerf | Website - De Podiumbouwer en De Mamagids
  • Link naar Facebook
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde