De kernwaarden van De Tandem
- Communicatie over en weer
- Leren van en met elkaar
- Aandacht voor brede ontwikkeling
- Focus op sociaal-emotionele groei
- Bouwen aan de basis
- Zien wat ieder kind nodig heeft
Deze kernwaarden zijn vertaald naar een zestal kunstwerken die u kunt bekijken bij de ingang van groep 3. De leerlingen boden inspiratie voor verschillende kunstenaars die vervolgens aan de slag gingen. Hieronder leest u meer over de kunst en onze waarden.
Communicatie over en weer
We vinden het op De Tandem erg belangrijk aandacht te schenken aan de veelzijdige kernwaarde Communicatie. Dat kan in de eenvoudigere dingen zitten, zoals het begroeten van elke leerling bij de deur, of een open discussie binnen de klas.
Daarnaast vinden we het belangrijk te investeren in het contact met de ouders: u kent uw kind het best, samen komen we verder. En ook als team besteden we aandacht aan een open, waar nodig kritische, samenwerking.
We zijn oprecht geïnteresseerd in de ander en houden rekening met elkaar.
Kunstwerk
Judith Wagensveld, onze filosofiedocente, schreef een gedicht over communicatie – gebaseerd op de ideeën van de Amerikaanse filosoof en pedagoog John Dewey. Zijn uitspraak ‘Communicatie is het prachtigste wat bestaat’ wordt afgewisseld met anonieme quotes van onze leerlingen. Op de afbeeldingen staat een leerkracht, omringd door kinderen en een ouder, leunend op een wereldbol. Iedereen is duidelijk anders, maar toch één dankzij de (non-verbale) communicatie: zwaaien, luisteren, verkleden, uitleggen en tekenen.
Leren van en met elkaar
Onderwijs staat nooit stil. We blijven ons ontwikkelen als school en investeren in het vak. Leren van en met elkaar gaat over ontdekken wie de ander is, feedback geven en ontvangen en samen zien wat goed gaat of eventueel beter kan. Voorbeelden uit de praktijk zijn:
- Observeren bij anderen in de klas voor feedback.
- Tijdens filosofie: de een heeft een idee, de ander vult aan
- Tips en tops bij spreekbeurten. Dus echt samenwerken om het leerproces te stimuleren en de kinderen leren om feedback te geven op een positieve, constructieve manier.
Kunstwerk
Het kunstwerk dat hoort bij Leren van en met elkaar is gemaakt door Leon van der Leer, docent Beeldende Vorming in het voortgezet onderwijs. Je ziet hier houten cirkels die symbool staan voor verschillende mensen: iedereen is een ander ringetje, met een eigen kleur, grootte en/of materiaal. Deze cirkels zijn een terugkomend element in de kunst van Van der Leer.
De koppelingen kan je zowel vertalen als de band tussen mensen onderling, maar ook de verbindingen die hersenen maken als je leert. Je ziet verder dat je out of the box kunt denken, dicht bij elkaar kan staan en soms iets verderaf – net als in het echte leven. In dit kunstwerk is gebruik gemaakt van restmateriaal: gerecyclede flessendoppen die de leerlingen zelf verzamelden, maar ook hergebruikt plaatmateriaal, metaaldraad en hout.
Aandacht voor brede ontwikkeling
We zien het als onze opdracht om de talenten van onze leerlingen te ontdekken en maximaal te ontplooien. Dit gaat verder dan vakken als rekenen en taal: we dragen graag bij aan een doelgerichte, brede ontwikkeling. Extra vakken als muziek en filosofie bieden de kinderen een voedingsbodem voor het ontwikkelen van hun creativiteit.
Kunstwerk
Ingrid van Oord hakte deze drie krachtige vuisten uit iepenhout, afkomstig uit de Hoeksche Waard. Op de achtergrond zie je een rode bloem; een verwijzing naar Flowers are red, een lied van H. Chapin over de belangrijke rol die leraren spelen in de vorming van kinderen en over creatieve vrijheid (lees hier de volledige tekst).
De vuisten stralen een duidelijke kracht uit en doen je gelijk denken aan Deze vuist op deze vuist van W. Wilmink (1984). Ze staan voor samen zingen en spelen, vriendschappen bouwen, ruzies oplossen en de kracht van samenwerking. Het zijn zaken die je ook op school leert: niet uit boeken, maar van elkaar.
Focus op sociaal-emotionele groei
Voor kinderen is het cruciaal om zelfvertrouwen te hebben of krijgen. Op De Tandem werken we hier actief aan. Onze zorg is een omgeving te creëren waarin alle leerlingen zich veilig voelen om te kunnen leren en zichzelf te mogen zijn.
We gebruiken hiervoor de methode De Vreedzame School. Met behulp van mediatoren (leerlingen) lossen de kinderen hun eigen conflicten op. Hier starten we eigenlijk al mee in de kleuterklassen. Ook nemen we aan het eind van het jaar een anonieme veiligheidsmeter af onder de leerlingen om te evalueren hoe zij het klimaat op school beoordelen.
Kunstwerk
Met textiel, keramische klei en klei uit de Hoeksche Waard verbeeldt Dis Groenhoff het gevoelsleven van leerlingen. Alle kleifiguren zijn individuele leerlingen en leerkrachten. Iedereen is anders. Groter, kleiner, dikker, dunner, donker, licht, vrolijk, boos, bij elkaar of op zichzelf.
Het kunstwerk gaat bovendien over het belang van jezelf zijn. Daar horen alle emoties bij, ook de verdrietige of boze. Dit vormt je karakter. Het mooie is dat elk kleifiguur zichzelf mag zijn en kan uiten hoe hij zich voelt, ze horen allemaal bij de groep.
Bouwen aan de basis
De basis voor leren begint in de kleuterklassen. Vanaf het begin dat een leerling bij ons op school komt, bouwen we dus aan een methode waar hij de rest van zijn schoolcarrière op kan voortbouwen.
Vanaf alle groepen geven we les volgens het EDI model. Dat houdt in dat alle kinderen tot en met groep 8 krachtige instructies krijgen in groepsverband. Mocht een leerling extra uitleg nodig hebben, dan geven we die direct na de groepsinstructie. Zo vormen we stevige groepen waar niemand buiten valt en iedereen maximaal gestimuleerd wordt in zijn individuele leerproces.
Kunstwerk
Op dit kunstwerk is heel veel te zien. Dennis Happé maakte met verschillende soorten afval een indrukwekkende verbeelding van de kernwaarde Bouwen aan de basis. Je ziet bijvoorbeeld DNA-strengen die staan voor de unieke eigenschappen van elk kind, met in het midden een kompas dat je helpt om richting te geven aan je ontwikkeling.
Verder zie je ‘alles op zijn tijd’ staan, wat verwijst naar het feit dat bij elke ontwikkelingsfase een eigen moment hoort. En tot slot zie je meerdere (echte) bouwblokken staan, wat natuurlijk letterlijk verwijst naar deze kernwaarde.
Zien wat ieder kind nodig heeft
Wij ondersteunen kinderen in hun onderwijsbehoeften. Dit doen we door het inzetten van een sterke basisinstructie volgens EDI. Op basis van Zien en Kijk, meetinstrumenten voor sociale vaardigheden, kijken we op welke vlakken de behoeften van uw kind nog meer liggen. Om een goed en veilig pedagogisch klimaat te creëren voor onze leerlingen, passen we de eerdergenoemde Vreedzame School structureel toe binnen De Tandem.
Kunstwerk
Als je voor dit kunstwerk van Pauline van der Wijk staat, heb je een open blik nodig. Net zoals leerkrachten die op school nodig hebben om te zien wat ieder kind nodig heeft. In het kunstwerk zie je verschillende lagen – zowel in het proces als in de glasplaten zelf.
Je ziet bijvoorbeeld de leerling die zichzelf laat zien door zijn hand op te steken (dit is ook echt de hand van één van onze leerlingen), maar anderen verstoppen zich. Helemaal op de achtergrond zie je een leerling die de beste versie van zichzelf is – als je door alle lagen heen kunt kijken dus.
Contact
OBS De Tandem
Weegpad 13
3262 CL Oud-Beijerland
0186-618314
J.swank@dehoekscheschool.nl