Lesgeven op de Tandem via EDI
Op de Tandem hebben we een aantal jaar geleden bewust gekozen om te gaan lesgeven volgens de EDI methode. Hier heeft u wellicht al eens iets over gehoord tijdens de informatieavond op school, via uw kind of van de leerkracht. Hieronder vindt u uitgebreide informatie. Wat houdt EDI bijvoorbeeld in? Wat zijn de voordelen van deze methode en hoe passen wij dit toe in de klas?
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Loopt u dan gerust even langs na school, neem contact met ons op via Parro of per e-mail.
Expliciete Directe Instructie: wat houdt EDI in?
Bedenkers EDI methode
EDI staat voor Expliciete Directieve Instructie en is gebaseerd op het gelijknamige boek van John Hollingsworth en Silvia Ybarra. Het uitgangspunt is om leerlingen doelgericht te onderwijzen én als leerkracht zicht te houden op het leerproces.
Opbouw van een EDI-les
Een EDI-les is als volgt opgebouwd:
- Lesdoel Voorafgaand aan de les deelt de leerkracht een expliciet doel met de kinderen door het voor te lezen of op het bord te schrijven. Per les is er één doelstelling.
- Activeren van voorkennis Voor de leerlingen aan de slag gaan met dit doel, krijgen ze een opdracht waarvoor ze de kennis al hebben.
- Onderwijzen van het concept Wat gaan we leren en wat betekent dit doel eigenlijk?
- Onderwijzen van de vaardigheid Op welke manier pas je dit toe?
- Belang van de les Waarom leren we dit?
- Begeleide inoefening Met alle leerlingen wordt de nieuwe leerstof op een interactieve manier klassikaal toegepast. Soms helpen leerlingen elkaar ook onderling. De leerkracht blijft controleren of iedereen het begrijpt en de nieuwe kennis correct toepast.
- Lesafsluiting Hierna maken de leerlingen opdrachten of beantwoorden vragen om te laten zien dat ze het nieuwe lesdoel begrijpen en beheersen. Daarbij kan de leerkracht kinderen die al meer kennis hebben diepgaandere vragen stellen, terwijl leerlingen die iets meer moeite hebben een vraag krijgen op hun eigen leerniveau. Als minimaal 80% van de kinderen het goed begrijpt, is het tijd voor de volgende stappen:
- Zelfstandige verwerking Leerlingen gaan zelf aan de slag.
- Verlengde instructie Voor leerlingen die tijdens de lesafsluiting toch nog iets meer moeite bleken te hebben met de stof, volgt een verlengde instructie waarbij de leerkracht nog eens met hen doorneemt wat de bedoeling is en hoe je dit uitvoert.
Waarom op deze manier?
In het basisonderwijs werd en wordt soms nog steeds lesgegeven op een manier waarbij de vlottere kinderen zonder instructie aan de slag kunnen, de middengroep de algemene les krijgt en kinderen met meer moeite een aparte extra instructie krijgen. Daardoor ontstaat een bepaalde verdeling binnen de groep.
Toch mis je hiermee de groepsdynamiek die minstens zo belangrijk is voor het leerproces. Een leeftijdsgenoot kan soms de stof anders overbrengen op een klasgenoot, omdat hij een andere invalshoek kiest die past bij het leer- en denkniveau. Bij EDI ondervangen we die verdeling in groepjes. We pakken het leerproces klassikaal aan en bieden daarbij zowel verbreding als verdieping voor de kinderen die dat nodig hebben.
Lesgeven via EDI betekent verder dat er geen vaste groep is die meer of minder instructie krijgt; de samenstelling kan per les verschillen. Dat een leerling goed is in rekenen, betekent niet dat hij of zij alle stof binnen een bepaald vak snel beheerst: optellen en aftrekken vergt immers een andere vaardigheid dan kunnen klokkijken. Er is dus meer oog voor de individuele leerling.
Doordat we eerst de voorkennis ophalen, ‘haakt’ de nieuwe informatie daar gemakkelijker op aan. Kinderen slaan het dan bewezen sneller op en begrijpen sneller waar ze deze les mee bezig zijn. Vervolgens maken we als leerkracht een soepelere overgang van voordoen, samen oefenen en zelf aan de slag gaan. Dankzij EDI houden we beter zicht op wie gemakkelijk door de stof heengaat en wie iets meer moeite heeft met een bepaald onderdeel.
De voordelen nogmaals op een rijtje:
- De lesmethode maakt voor leerlingen direct helder wat de bedoeling is van de les.
- De doelstelling blijft op het bord staan, waardoor de focus duidelijk blijft.
- Kennis haakt aan op wat ze al eerder hebben geleerd.
- Leerkrachten maken een mooie overgang van voordoen naar zelfstandig werken.
- De individuele leerling staat voorop: elke les is anders en daar sluit de begeleiding op aan. Ook krijgen ze uitdaging op hun eigen niveau, zowel tijdens het klassikaal stellen van de vragen als tijdens de oefening.
- Door deze methode ziet de leerkracht makkelijker en sneller wie goed begrijpt waar de les over gaat en wie nog wat verlengde instructie nodig heeft.
- Iedereen doet actief mee tijdens de les.
- Leerlingen leren van elkaar.
Uitleg van Marcel Schmeier
In onderstaande video legt Marcel Schmeier, onderwijsadviseur taal en rekenen en vertaler/bewerker van het boek Expliciete Directe Instructie 2.0 (Uitgeverij Pica, 2020), nog eens uitgebreid uit hoe het werkt.
Toepassing van EDI in de klas
Deze toepassing van EDI wordt bijvoorbeeld gebruikt bij de kleuters.
Doelstelling
Ik kan een staafdiagram maken
Leerkracht
Legt uit wat een staafdiagram is. Deze staat op het bord getekend. Zij doet daarna hardop voor hoe zij dit diagram in gaat vullen. Ze telt eerst de voorwerpen, daarna telt ze in de juiste rij de vakjes en tot slot kleurt zij de staafdiagram in.
Leerlingen
Hebben dezelfde diagram voor zich liggen. Ze hebben 4 verschillende voorwerpen in een verschillend aantal in hun bakje liggen. Met kleurpotloden tekenen ze per voorwerp het aantal vakjes in hun staafdiagram. Zij doen het stappenplan van de juf na.
Contact
OBS De Tandem
Weegpad 13
3262 CL Oud-Beijerland
0186-618314
J.swank@dehoekscheschool.nl