Wij blijven leren
Nascholing van het team
Wat houdt nascholing precies in?
Om het onderwijskundig beleid te kunnen borgen en verder te ontwikkelen werkt het team voortdurend aan het vergroten van de vakbekwaamheid. Teamleden volgen cursussen of workshops. Daarnaast zijn er individuele- en teamnascholingen. Deze vinden plaats op de studiedagen.
Zie voor de actuele studiedagen onderstaand overzicht
Waarom is nascholing zo belangrijk?
- Door onze lesmethoden kritisch te blijven bekijken en aandacht te besteden aan onze ontwikkeling als leerkracht investeert De Tandem in beter onderwijs voor onze leerlingen.
- De maatschappij en het onderwijs ontwikkelen zich voortdurend. Om hier goed op te kunnen blijven aansluiten, krijgen onze leerkrachten regelmatig bijscholing.
- We pakken de nascholing echt op als team. Dit komt de dagelijkse onderlinge samenwerking ook ten goede.
Dankzij de studiedagen kunnen we dus beter inspelen op wat onze leerlingen en hun ouders nodig hebben, werken we aan lesmethoden die aansluiten op de hedendaagse behoeften en investeren we in ons team als hechte groep.
Actuele studiedagen
Schooljaar 2023/2024
- Woensdag 15 september 2023
- Woensdag 25 oktober 2023
- Woensdag 7 februari 2024
- Woensdag 20 maart 2024
- Woensdag 19 juni 2024
Op bovenstaande dagen zijn alle kinderen vrij.
Schoolplan 2023-2027
De indeling van ons schoolplan 2023-2027 is afgestemd op het Koersplan ‘Van ambitie tot groei’ van de Stichting De Hoeksche School en de thema’s die wij relevant vinden voor onze schoolontwikkeling. In de aanloop naar dit nieuwe schoolplan zijn we als team bij elkaar geweest tijdens een studiedag. Daar hebben we in gezamenlijkheid het Koersplan van het bestuur verkend en mede van daaruit nagedacht hoe wij het Toekomstbeeld van De Tandem voor ogen zien.
In het Schoolplan, in te zien via de knop hieronder, leest u welke ontwikkelingen wij als school willen doormaken en waar we komende vier jaar aan gaan werken.
Nascholing 2018-2021
Schooljaar 2018/2019
In 2017-2018 richtte de nascholing zich op Coöperatief Leren. Samenwerken is een belangrijke vaardigheid die leerlingen nodig hebben om goed te kunnen functioneren in de samenleving. Coöperatief werken is een goede manier om deze vaardigheid in de praktijk te oefenen. De leerlingen zijn actief met de leerstof bezig, ze praten er met elkaar over, waardoor de inhoud van de stof meer betekenis voor hen krijgt. Door de samenwerking in een groepje, ontwikkelen leerlingen ook samenwerkingsvaardigheden (kernwaarden: Leren van en met elkaar en Zien wat elk kind nodig heeft, Communicatie over en weer en Focus op sociaal-emotionele groei).
Ook richtte de nascholing zich op het vormgeven en invullen van cultuureducatie middels het uitwerken van een leerlijn muziek en is er gekozen voor de discipline filosofie (kernwaarden Leren van en met elkaar en Aanbod voor ieders talent). Door middel van teamtrainingen, gastlessen en coaching zijn de leerkrachten en leerlingen wegwijs gemaakt in het doel en de werkwijze van de filosofische dialoog. Dit traject is afgesloten met een expositie van posters met citaten uit de gesprekken en illustraties.
Schooljaar 2019/2020
Tijdens schooljaar 2018-2019 richtte de nascholing zich op het versterken van de didactische vaardigheden door meer inzet op differentiatie en complexere leerkrachtvaardigheden (kernwaarden: leren van en met elkaar en de kernwaarde zien wat elk kind nodig heeft). Daarnaast bleef de culturele discipline muziek centraal staan (Aanbod voor ieders talent) m.b.t. het vormgeven aan een eigen leerlijn muziek.
Daarnaast zijn we een samenwerking Met de Open Waard aangaan wat we voor elkaar kunnen betekenen en welke activiteiten daarbij mogelijk zijn. Als laatste is er gewerkt aan de borging van filosofielessen door deze op te nemen in het programma van De Vreedzame School.
Ook dit schooljaar richtte de nascholing zich op het versterken van de didactische vaardigheden volgens het EDI model. Daarnaast hebben we gewerkt aan de culturele discipline muziek met betrekking tot het vormgeven aan een eigen leerlijn ‘muziek’ . Tevens hebben we een start gemaakt om te werken aan een nationaal media-paspoort. Een doorlopende lijn van groep 1-8, zodat alle kinderen in hun verschillende levensfasen met media leren omgaan.
Schooljaar 2020/2021
Vanwege de huidige omstandigheden besloten we in 2020/2021 vooral te investeren in het borgen van de nascholing van het vorige schooljaar. We hebben onze kennis over de diverse onderwerpen verder verdiept en verankerd in ons lesprogramma.
Daarnaast besteedden we aandacht aan de digitale geletterdheid. Met name het effectief gebruik maken van de digitale leer- en werkomgeving op de nieuwe Chromebooks verdiende hierbij de aandacht.
De filosofielessen zijn verder inmiddels verankerd in het programma van De Vreedzame School.
Schooljaar 2021/2022
Dit jaar werkten we aan:
- Het opzetten van een structurele eigen leerlijn voor muziek (voor alle groepen), opgezet met behulp van de Muziek Mees.
- ICT en mediawijsheid: leerlingen weerbaar maken op internet en social media; programmeerlessen in zowel de onder- als bovenbouw.
- Eigenaarschap leerlingen: in de toekomst willen we leerlingen meer gaan betrekken bij hun eigen leerproces. Komend schooljaar zal een stuurgroep dit onderzoeken en gaandeweg uitzetten. Dit sluit naadloos aan op de reeds gebruikte EDI methode.
- Het borgen en verdiepen van onze huidige kennis over De Vreedzame School met het hele team.
Plannen voor De Tandem (2020-2023)
- Kinderen meer betrekken bij het zicht op hun eigen ontwikkeling en ze stimuleren om zich daar verantwoordelijk voor e voelen. Het voeren van ambitiegesprekken in groep 8 en leergesprekken in de overige groepen zijn daarin een concrete stap.
- Aandacht voor didactisch handelen blijft centraal staan. We zien dit als de kern van ons vak. In de koende jaren gaan we het gebruik van het Effectieve Directe Instructie-model (EDI) verdiepen en borgen in ons onderwijs.
- Aanbod begaafdheid verder ontwikkelen.
- Werken met een onderwijscafé, waarin de rol van ouders als klankbord voor ons beleid op een andere manier wordt vormgegeven.
- In het kader van de door ons gewenste ontwikkelingen, kinderen meer eigenaar laten zijn voor hun leerproces, willen we in de komende periode ook nadenken over andere vormen van rapportage, bijvoorbeeld met portfolio en het werken met de aanpak van Stichting LeerKRACHT, Bord in de klas.
- Werken met het nieuwe onderwijsresultatenmodel, waarin de referentieniveaus meer centraal staan.
- Door aanpassingen in ons aanbod (uitbreiding De Vreedzame School + digitale geletterdheid) willen we de maatschappelijke competentie van de kinderen in het zorgvuldig omgaan met social media vergroten.
Contact
OBS De Tandem
Weegpad 13
3262 CL Oud-Beijerland
0186-618314
J.swank@dehoekscheschool.nl